Koffiepads en theezakjes bij het gft-afval

theezakje_pxhere

Foto: Pxhere

Consumenten kunnen hun gebruikte koffiepads en theezakjes voortaan bij het gft-afval gooien. De koffie- en theesector spraken in 2021 met de Rijksoverheid en de Vereniging Afvalbedrijven af om koffiepads en theezakjes composteerbaar te maken. Nu, bij de aanvang van 2023, is het zover.

Uit een onafhankelijke steekproef van de overheid in de supermarkten blijkt dat 93 procent van de theezakjes en bijna 97 procent van alle koffiepads composteerbaar zijn. De verwachting is dat het scheiden van koffiepads en theezakjes via het gft-afval op jaarbasis zo’n 88 miljoen kilo extra compost op gaat leveren. “Koffiedik en theeblaadjes zijn 100% natuurlijk en doen het daarom goed in de gft-bak”, aldus branchevereniging Koffie & Thee Nederland.

Koffie- en theesector

Directeur Lisanne Evers laat weten trots te zijn op de koffie- en theesector. “We zijn hiermee een koploper in Europa. Ons initiatief laat zien dat er door bedrijven precompetitief wordt samengewerkt om de sector te verduurzamen.” Ze verwacht dat binnenkort de volledige sector overstapt op composteerbare koffiepads en theezakjes.

Ook Vivianne Heijnen staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat prijst de sector.  “De sector heeft hard gewerkt om koffiepads en theezakjes composteerbaar te maken. Hierdoor mogen ze nu in de groene bak, geheel in lijn met de circulaire doelstellingen van Nederland. We willen meer en schonere compost en we willen recyclen zo makkelijk mogelijk maken voor consumenten.”

Koffiecups

De nieuwe regels gelden niet voor koffiecups. Deze worden nog vaak van aluminium gemaakt en mogen daarom niet in de gft-sector. De sector is al wel bezig om dit te veranderen. Zo startten De koffiejongens vijf jaar geleden al met de productie van biologisch afbreekbare koffiecups. En ook Nespresso kondigde onlangs aan met composteerbare koffiecups op de markt te komen.

Bron: Branchevereniging Koffie & Thee Nederland

Geen nieuws meer missen van BeverageNL? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
33,5 miljoen kopjes koffie en 16,2 miljoen koppen thee

33,5 miljoen kopjes koffie en 16,2 miljoen koppen thee

Dat drinken Nederlandse consumenten gezamenlijk elke dag volgens derde editie van het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek van Koffie & Thee Nederland. “Koffie en thee zijn crisisbestendige dranken. Ze maken deel uit van onze dagelijkse rituelen en geven van oudsher ritme aan de dag”, aldus Koffie & Thee Nederland.

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

MVO Nederland, Fairtrade Nederland en Solidaridad lanceren Goede Koffie, een campagne die bedrijven bewust maakt van het belang van duurzame koffie met een eerlijke prijs op de werkvloer. Alleen als koffieboeren een goede prijs krijgen kunnen ze investeren in de toekomst en onduurzame praktijken zoals kinderarbeid voorkomen. De campagne richt zich specifiek...

Prijs kopje koffie in 10 jaar tijd met 40% gestegen

Prijs kopje koffie in 10 jaar tijd met 40% gestegen

Drinkt een Nederlander een ‘bakkie pleur’ buiten de deur, dan kost dat gemiddeld € 2,62. Dit is een stijging van 40% in 10 jaar, want in 2012 betaalde je nog € 1,87 voor een kopje koffie in de horeca. Dit blijkt uit een analyse van beslist.nl naar koffieprijzen.