Kever Genever gaat de strijd aan met Yoko Ono

28 februari 2022 Redactie BeverageNL
Foto: Screenshot Kever Genever

Kever Genever heeft het aan de stok met Yoko Ono. De reden? Kever John Lemon Canned Cocktail. Ono eist dat het bedrijf stopt met de verkoop, maar Kever Genever gaat de strijd aan en start een crowdfunding.

Mei 2021 lanceerde Kever Genever een range klant-en-klare cocktails, waaronder de Kever John Lemon Canned Cocktail die centraal staat in het conflict. Volgens Yoko Ono is de naam een inbreuk op de merknamen John Lennon en John Lemon, waar zij de eigenaar van is. “Yoko wil niet dat de naam van John Lennon wordt vercommercialiseerd”, zegt advocaat Joris van Manen. “Dat is niet in de geest van John Lennon en zijn gedachtengoed.”

Eisen Yoko Ono

Daarom eist Yoko Ono’s Imagine Peace Revocable Trust dat Kever Genever stopt met de verkoop en het drankje een andere naam krijgt. Ook wil ze inzicht in de verkoop, verkochte producten en voorraad, afstaan van de winst, en compensatie van de juridische kosten. Dit alles op last van een dwangsom van eenmalig 5000 euro, en daarna 500 euro per dag.

John Collins

Oprichters Ruben Wolvekamp en Sebastian Kolstee schatten de schade voorlopig op €50.000. “Een grote klap voor onze onderneming en groeiplannen.” Ze zijn het niet eens met de claim en willen de strijd aangaan. Kever John Lemon Canned Cocktail is namelijk helemaal geen verwijzing naar John Lennon. Het drankje is gebaseerd op de cocktail John Collins en de naam John verwijst dan ook naar deze Londense bartender. Lemon verwijst naar het belangrijke ingrediënt citroen. “De naam John Lemon was en is voor ons nadrukkelijk geen verwijzing naar de muzikale held.”

Crowdfunding

Het bedrijf heeft daarom een jurist in de arm genomen om de strijd aan te gaan. Daarnaast zijn ze een crowdfunding gestart voor de financiëring van onder andere de juridische kosten, de recall, en de rebranding. Naar verwachting is er in totaal €50.000 nodig. Meer informatie over deze actie is te vinden op de crowdfundingpagina.

 

 

Altijd op de hoogte blijven?