Revolutie thema tweede editie Plant FWD

23 februari 2024 Plant FWD

 

Welcome to the plant-based Revolution. Dat is thema van de tweede editie van Plant FWD op 23 en 24 april in Amsterdam. Deze conferentie brengt retailers, foodservice bedrijven, start-ups, investeerders, overheden, wetenschappers en andere change-makers samen. 

Het versnellen van de eiwittransitie is het doel van PLANT FWD. Op dit moment liggen er gemiddeld 40 procent plantaardige eiwitten op het bord van de Nederlandse consument. Plant FWD wil dit percentage vergroten naar minimaal 60 procent in 2030. Daarom is het thema van de tweede conferentie ‘Revolutie’. Plant FWD wil bezoekers en deelnemers inspireren en motiveren om onderdeel te zijn van een blijvende verandering: vaker kiezen voor plantaardig. 

Eiwittransitie

“De huidige markt voor plantaardige producten wordt geschat op een omzet van 15 miljard en onderzoekers voorspellen een groei naar 88 miljard in 2030, en zelfs 450 miljard in 2040”, zegt Marcel van der Heijden, medeoprichter van Plant FWD. “En dat is ook hard nodig. Met Plant FWD willen we deze groei stimuleren en de industrie motiveren om te versnellen en bestaande merken, overheden, ondernemers en andere game changers laten zien dat we onze eetgewoontes moeten veranderen, om onze planeet leefbaar te houden.” “

Programma

De tweede editie biedt een diverse line-up van zowel internationale als nationale sprekers. Zo deelt Rutger Bregman (De Correspondent) het belang van morele ambitie en leiderschap en spreekt Tracye McQuirter (bekend van de Netflix-serie ‘You Are What You Eat') over haar missie om 10 miljoen vrouwen uit de Afro-Amerikaanse gemeenschap plantaardig te laten eten. Chef en ondernemer Emile van der Staak (onlangs verkozen tot chef van het jaar en in 2022 met zijn restaurant De Nieuwe Winkel** bekroond als ‘beste vegan restaurant ter wereld’) vertelt over de laatste innovaties op het gebied van smaak.  

Plant FWD Market

Ook dit jaar worden bezoekers door meer dan 50 bedrijven uitgenodigd om de nieuwste plantaardige innovaties te proeven op de 'Plant FWD Market’ van 1000m2. Onderdeel van de Market is een Innovatie Lab, een Chef's Table en food designer Chloé Rutzerveld’s project 'Culinair Cellulair'. Bezoekers kunnen hier op basis van dierlijke cellen van uitgestorven diersoorten tot alledaags een digitaal gerecht maken, bijvoorbeeld een dodo hapje, tijger amuse of jachtluipaard-jerky.

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?