Prijs kopje koffie in 10 jaar tijd met 40% gestegen

Drinkt een Nederlander een ‘bakkie pleur’ buiten de deur, dan kost dat gemiddeld € 2,62. Dit is een stijging van 40% in 10 jaar, want in 2012 betaalde je nog € 1,87 voor een kopje koffie in de horeca. Dit blijkt uit een analyse van beslist.nl naar koffieprijzen.

Een gemiddelde cappuccino is opvallend genoeg maar een paar eurocent duurder dan een gewone koffie (€ 2,64). Kies je voor een shot espresso, dan betaal je momenteel iets minder (€ 2,48).

Grootste koffieliefhebbers

Waar in Nederland wonen anno 2022 eigenlijk de grootste koffieliefhebbers? Om dat te bepalen worden in het onderzoek de hoeveelheid koffietenten afgewogen tegen het aantal inwoners. In Nederland zijn er gemiddeld 0,36 koffiezaken per 10.000 inwoners, maar lokaal zijn de verschillen groot. Zo zijn er in Friesland bijna dubbel zoveel koffietenten te vinden (0,65 per 10.000 inwoners). Het is hiermee dan ook dé koffieprovincie van Nederland.

Lokaal zijn de verschillen nog groter. De waddeneilanden Terschelling en Ameland hebben naar verhouding het grootste aanbod van koffiezaken. Op het vasteland zijn relatief gezien de meeste koffietentjes per 10.000 inwoners te vinden in de gemeente Baarle-Nassau. Van de grote steden scoort Maastricht het hoogst met 2,1 koffietentjes per 10.000 inwoners. De top 5 gemeenten met de meeste koffiezaken zijn:

1. Terschelling: 4,1
2. Ameland: 2,7
3. Baarle-Nassau: 2,2
4. Maastricht: 2,1
5. Amsterdam: 1,9

1 op de 3 koffiezaken verkoopt soja- of havermelkkoffie

Een cappuccino, latte macchiato of een koffie verkeerd: Nederlanders zijn gek op koffiesoorten met melk. Onder koffieliefhebbers die geen melk willen (of kunnen) drinken, is sojamelk of havermelk een populaire keuze. Uit de steekproef blijkt dat tegenwoordig eén op de drie koffietenten deze melkalternatieven aanbiedt. Voor zo’n plantaardige optie betaal je overigens wel een meerprijs van 30 tot 75 eurocent.

Lees hier meer over het onderzoek. 

Meer over
Lees ook
De Koffiejongens feliciteren Nespresso

De Koffiejongens feliciteren Nespresso

Nespresso start met biologisch afbreekbare koffiecups. Voor De Koffiejongens reden om koffieproducent publiekelijk te feliciteren op vrijdag 25 november in onder andere Volkskrant en NRC. Ook stuurden ze een taart naar het hoofdkantoor van Nespresso Nederland.

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling komt Nespresso met biologisch afbreekbare koffiecups. In de lente start een pilot met deze cups in Frankrijk en Zwitserland. Papier vormt de basis van de nieuwe cups. Binnen een jaar wil Nespresso het product ook op andere Europese markten brengen.

33,5 miljoen kopjes koffie en 16,2 miljoen koppen thee

33,5 miljoen kopjes koffie en 16,2 miljoen koppen thee

Dat drinken Nederlandse consumenten gezamenlijk elke dag volgens derde editie van het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek van Koffie & Thee Nederland. “Koffie en thee zijn crisisbestendige dranken. Ze maken deel uit van onze dagelijkse rituelen en geven van oudsher ritme aan de dag”, aldus Koffie & Thee Nederland.