Drankenbranche in de media -week 34

27 augustus 2022 Redactie BeverageNL
Foto: Unsplash

Interview Tess Posthumus, hoe erg is de Nederlandse kas eigenlijk afhankelijk van alcoholbelasting en de populariteit van natuurwijn.  Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Tess Posthumus
De Leeuwarder Courant spreekt bartender Tess Posthumus over cocktails. “Cocktails zijn heel erg lang een Amerikaans – en Engels – ding geweest. De rest van Europa liep daar flink op achter. Ook Nederland, terwijl wij toch wereldwijd de reputatie hadden en hebben mooie alcoholische dranken te maken, van jenevers tot likeuren.”

Brouwerij Martens
Jan en Fons Martens stonden samen aan het hoofd van Brouwerij Martens, de op AB InBev na grootste brouwerij van België. “Nu koopt Jan zijn broer uit, en staan zijn zonen klaar in de coulissen”, meldt De Tijd.

Alcoholbelasting
De Japanse overheid geeft een campagne opgezet om jongeren meer alcohol te laten drinken. Reden voor RTL Nieuws om uit te zoeken hoeveel de accijns op drank de Nederlandse staatskas opleverd. “Hoe erg is de Nederlandse kas eigenlijk afhankelijk van alcoholbelasting?”

Geen nieuws meer missen van More than Drinks? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief

Natuurwijn
In Trouw een artikel over de populariteit van natuurwijn. “Natuurwijn, wijn gemaakt zonder toevoeging van suiker of gekweekte gist, duikt overal op. Waarom is deze soms toch ietwat rinse drank zo populair?”

Belgisch bier
De Tijd gaat langs bij brouwerij 3 Fonteinen, waar bier wordt gebrouwen van de gerst van lokale boeren. “Wij verdedigen het Belgisch bier, zoals de Fransen hun wijn”, aldus brouwer Werner van Obberghen.

Genen
“Gek op bier? Geef je genen maar de schuld!”, kopt De Telegraaf een artikel over onderzoek van de Universiteit van Edinburgh naar onze voorkeuren op het gebied van eten en drinken. “Sommige mensen worden geboren met genen die ervoor zorgen dat ze gek zijn op de smaak van alcohol.”

 

Altijd op de hoogte blijven?