Drank in de media - week 37

Rode wijn_unsplash

Foto: Unsplash

Boeren stappen over op wijn, grote verwachtingen voor wijnjaar 2022 en wijn bij de hutspot. Wat lazen we afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Suikervrij
Foodclicks meldt dat drie grote Nederlandse sportverenigingen een maand lang alleen suikervrije frisdrankalternatieven gaan aanbieden in de kantines. Dit is een alternatief van frisdrankleverancier Vremona met als doel om bewustzijn te creëren en idealiter gedragsverandering.

Lommers in Provence
Gooise kroegbaas Patrick Lommers bottelt zijn eigen rosé. Het gaat om LIP – Lommers in Provence. ”Alleen de eerste drie weken al gingen er 2000 flessen doorheen”, vertelt Patrick Lommers aan Quote.

Brandbrief Italiaanse zuivelgiganten
In Foodbusiness een artikel over de Italiaanse zuivelgiganten Granarolo en de Italiaanse tak Lactalis die in een gezamenlijke brandbrief alarm hebben geslagen. Ze maken zich zorgen over de snel gestegen voedselprijzen door inflatie en de gestegen grondstofkosten en energiekosten. Zij roepen de overheid op om in te grijpen.

Schagense wijn
Over een paar weken wordt de eerste proefoogst van de door crowdfunding aangelegde wijngaard in Schagen geoogst, meldt NH Nieuws. De eerste Schagense wijnen liggen vanaf voorjaar 2024 in de winkels.

Prima wijnjaar 
Geen nachtvorst in het voorjaar, amper regen en volop zon. De weergoden zijn de wijnboeren dit jaar gunstig gezind. “Het belooft een prima jaar te worden”, verteld Henk Takken van Wijngoed Kranenburg aan Contact Noord.

Geen nieuws meer missen van More than Drinks? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief

Topjaar
Voor wijnboer Youp Cretier uit Dieren is de extreme droogte in Gelderland minder erg dan voor andere boeren. Hij kan eerder oogsten dan normaal. Tegen De Gelderlander zegt hij: “Het gaat waarschijnlijk een topjaar worden.”

Saxofoon
Peter van der Zanden verteld over het tot stand komen van zijn carrière en zijn wijngaard de Zandberg in Bergeijk aan ED. Op zondag 18 september is er een open dag. Hier mag iedereen tussen 12.00 en 17.00 uur een kijkje komen nemen en een glas wijn heffen.

Eau de vie
Voor de fruitteelt is 2022 een moeizaam jaar. Door de droogte valt het fruit spontaan uit de boom. Voor distillateur Arjan Smit is het echter een topzomer, want ook appels met een vlekje of een buts zijn perfect voor het maken van eau de vie. “Hoe meer zon, hoe beter de alcohol”, zegt hij tegen RTV Utrecht.

Witbier
In een reportage in De Tijd vertelt Christine Celis over het voortzetten van de legacy van haar vader door het Hoegaardse witbier weer groot te maken.

Hutspot
Een volle rode wijn past prima bij een hutspot, vond eigenaar Yvo Erades van La Bordelaise. Samen met sommelier Nico van Dijk nodigde hij een aantal commissieleden van de 3 October Vereeniging uit om de ‘Hutspotwijn van het jaar’ in de winkel aan de Nieuwe Rijn te komen kiezen, aldus Sleutelstad.

Financieringsronde
PR Newswire meldt dat de Green Coffee Company de lancering aankondigde van zijn serie C-financieringsronde van 100 miljoen dollar. “Deze financieringsronde zal ons verder op weg helpen naar ons doel om 's werelds grootste producent van arabica-koffie te worden.”

Overstappen
Volgens RTL Nieuws stappen steeds meer Nederlandse boeren over op wijn omdat ze minder toekomstperspectief zien in ‘gewone’ landbouw, . Redenen hiervoor zijn onder andere de vele regels, maar ook de schaalvergroting.

Dossiers
Lees ook
Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

MVO Nederland, Fairtrade Nederland en Solidaridad lanceren Goede Koffie, een campagne die bedrijven bewust maakt van het belang van duurzame koffie met een eerlijke prijs op de werkvloer. Alleen als koffieboeren een goede prijs krijgen kunnen ze investeren in de toekomst en onduurzame praktijken zoals kinderarbeid voorkomen. De campagne richt zich specifiek...

Grolsch & Brouwersnös brouwen bier voor de Slag om Grolle

Grolsch & Brouwersnös brouwen bier voor de Slag om Grolle

Op 21, 22 en 23 oktober vindt in Groenlo de Slag om Grolle plaats. Speciaal voor deze gelegenheid hebben brouwers Koninklijke Grolsch en Brouwersnös de handen in elkaar geslagen voor een ‘collabbrew’. Samen lanceren ze het bier vanuit ‘t Brouwersnös in Groenlo. Het bier, dat door deelnemers van de bijbehorende prijsvraag Dulcken is gedoopt, is een bruin...

Prijs kopje koffie in 10 jaar tijd met 40% gestegen

Prijs kopje koffie in 10 jaar tijd met 40% gestegen

Drinkt een Nederlander een ‘bakkie pleur’ buiten de deur, dan kost dat gemiddeld € 2,62. Dit is een stijging van 40% in 10 jaar, want in 2012 betaalde je nog € 1,87 voor een kopje koffie in de horeca. Dit blijkt uit een analyse van beslist.nl naar koffieprijzen.