Budweiser geeft winnende land voorraad WK Voetbal

Budweiser_Unsplash

Foto: Unsplash

Momenteel vindt in Qatar het WK Voetbal plaats. In de stadions mag geen alcohol geschonken dus ook geen bier van sponsor Budweiser. Daarom maakt de Amerikaanse bierbrouwer bekend dat ze de biervoorraad voor het WK schenken aan het winnende land.

In Qatar gelden zeer strenge regels voor de alcohol verkoop. Alcohol wordt in het islamitische land alleen tegen hoge prijzen verkocht in hotelbars en clubs. Voorafgaand aan het WK beloofde de organisatie de commerciële partners, waaronder Budweiser, van FIFA te respecteren en er was veel discussie over het wel of niet serveren van bier in de stadions. Vlak voor de start van het WK besloot de organisatie dit toch te verbieden. “De verkoop van alcoholische dranken is voorbehouden aan het FIFA Fan Festival, andere fanbestemmingen en locaties met een vergunning”, stond er in de verklaring van FIFA.

Het verbod betekent een strop voor Budweiser, dat voor elk WK tientallen miljoenen dollars voor de exclusieve rechten om bier te verkopen. De brouwer blijft met een gigantische voorraad bier zitten. Daarom geeft Budweiser het bier, dat naar verluid een waarde van 75 miljoen euro heeft aan het land dat het WK Voetbal wint. “Nieuwe dag, nieuwe tweet. Het winnende land krijgt de Buds”, twittert het biermerk.

Of AB Inbev, waar Budweiser onderdeel van is, actie gaat ondernemen naar FIFA wegens contractbreuk is nog niet bekend. Experts vertellen in De Ondernemer dat ze verwachten dat dit vanwege de langetermijnrelatie – Budweiser werkt al sinds 1986 samen met FIFA – intern wordt opgelost. “Budweiser heeft een langlopende verbintenis met de FIFA en kijkt ook vooruit naar het WK van 2026 dat in de Verenigde Staten, Canada en Mexico wordt gehouden. Die markt is veel belangrijker voor de Amerikanen.”

Budweiser Twitter

Dossiers
Lees ook
AB InBev zet elektrische vrachtwagen Einride in

AB InBev zet elektrische vrachtwagen Einride in

AB InBev en Einride starten een partnership in de Benelux. De brouwer gaat zes elektrische vrachtwagens van Einride inzetten voor zwaar transport tussen Brussel en Leuven. AB InBev verwacht hierdoor jaarlijks 500 ton minder CO2 uit te stoten.

NVWA: Onvoldoende controle op leeftijd bij online verkoop alcohol

NVWA: Onvoldoende controle op leeftijd bij online verkoop alcohol

Veel online aanbieders controleren onvoldoende op leeftijd bij de verkoop van alcohol, meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). “Van 166 inspecties bij online aanbieders bleken er 16 geen leeftijdsverificatiesysteem te hebben en bij nog eens 106 aanbieders bevatte dit systeem tekortkomingen.”

ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

De productie van de drankenindustrie ligt weer boven het niveau van 2019. Veel producenten zijn nog niet over de klap van de coronacrisis heen, terwijl er een nieuwe uitdaging voor de deur staat: dalende consumentenbestedingen. Dat meldt ABN AMRO in de Sectorprognose Food.