Bloed, zweet maar samen

Bloed, zweet maar samen

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor bedrijven. Grote multinationals gebruiken het in hun publieke profilering maar de echte innovatie komt vaak van frisse, jonge bedrijven. Het samen aanpakken en oplossen van maatschappelijke uitdagen biedt ondernemingen veel voordelen, maar is ook lastig. Dit boek schetst aan de hand van voorbeelden de praktijk van samenwerking en de maatschappelijke en duurzaamheidswinst die daarmee gehaald wordt.

Duurzaamheid is voor multinationals als Unilever, Philips, DSM, IKEA en Vodafone tegenwoordig vanzelfsprekend in hun publieke profilering. Een sine qua non. Maar hoe ze daar in de markt invulling aan kunnen geven, is veel minder vanzelfsprekend. Duurzaamheid vraagt om innovatie en die komt vaak uit de hoek van frisse, jonge bedrijven zoals De Vegetarische Slager, Seepje, Kipster, MUD Jeans, of Fairphone. De essentiële vraag is dan hoe gevestigde ondernemingen en innovatieve bedrijven bij elkaar komen en hoe hun samenwerking meer wordt dan de som der delen.

Soms zijn maatschappelijke uitdagingen zo groot dat ze vragen om een samenwerking tussen meer dan twee partijen. Nationaal en internationaal. In deze meervoudige vorm van samenwerking staat niet het bedrijfsvoordeel voor de partners centraal, maar het streven naar maatschappelijke verandering gericht op een duurzame, rechtvaardige en inclusieve economie. Zo werken innovatieve koffieondernemingen samen om koffieboeren een leefbaar inkomen te bezorgen en verzekeraars met maatschappelijke vernieuwers om in opkomende economieën de toegang tot gezondheidszorg te bevorderen.

Bloed, zweet maar samen is geschreven door Harry Hummels is (hoogleraar Ethiek, Organisaties en Samenleving aan de School of Business and Economics van Maastricht University), Wouter Scheepens (oprichter en mede-eigenaar van Steward Redqueen) en Erlijn Sie (Global Corporate Partnership Manager bij Ashoka).

ISBN: 9789089656162 | Prijs 29,99

Dit boek is te koop bij Libris of andere lokale boekhandels. Steun de boekhandel en koop lokaal! 

Dossiers
Lees ook
‘t Wordt tijd dat ik de leiding neem

‘t Wordt tijd dat ik de leiding neem

Rolf Mulder komt na 10 jaar met een herziene, uitgebreidere uitgave van zijn boek ‘t Wordt tijd dat ik de leiding neem. Over de bekende stripfiguur Olivier B. Bommel en de kunst van het leidinggeven. Wie de stijl van Bommel weet toe te passen heeft volgens Mulder de routekaart in handen naar echt leiderschap.

Bierbrouwerij AB InBev verduurzaamt met zonnepanelen

Bierbrouwerij AB InBev verduurzaamt met zonnepanelen

Bierbrouwerij AB InBev heeft een zonnepark met 434 zonnepanelen in gebruik genomen op het dak van de Horeca Technische Service in Gilze. De zonnepanelen zijn geplaatst door eigenaar Schroders Capital (namens Real Estate Gateway Fund) en levert 190.000 kWh per jaar.

Tijdwinst – Elke dag om 15.00 uur klaar

Tijdwinst – Elke dag om 15.00 uur klaar

In het boek Tijdwinst – Elke dag om 15.00 uur klaar geeft Björn Deusings praktische tips over time management en slimmer werken. Hij belooft hogere productiviteit, meer rust en een zes-urige werkdag.