Vooral jongeren en zware drinkers doen mee aan Dry January 2022

31 januari 2022
Foto: Vrunoma

Afgelopen maand was het Dry January, een maand lang geen alcohol drinken. Dit jaar was er minder belangstelling voor dit uit Groot-Britannië overgewaaide initiatief. Dat meldt frisdrankproducent Vrumona op basis van eigen onderzoek.

Vrumona voerde het onderzoek uit in samenwerking met PanelWizard in opdracht van het eigen merk Royal Club. Het onderzoek bestond uit een enquête onder 1.131 Nederlandse consumenten boven de 25 jaar. Hiervan koos 14 procent dit jaar voor een maandje zonder alcohol. Het aandeel van jongvolwassenen onder de 30 lag een stuk hoger, een verdubbeling tot 28 procent.

Jongeren en zware drinkers

Nederlanders waren volgens het onderzoek wisselvallig als het gaat om drankgebruik: de wekelijkse alcoholconsumptie varieerde sterk. Vooral mannen dronken meerdere glazen per week. Over het algemeen zagen de deelnemers zichzelf als gematigde drinkers: gemiddeld vond driekwart het belangrijk om met mate te drinken of om alcoholvrije alternatieven te kiezen. Naar mate men meer drinkt, zoals in het geval van jongvolwassenen onder de 30, liep de urgentie voor een droge maand op. Hetzelfde gold voor stevige drinkers, die meer dan 20 glazen per week drinken. Van hen gaf 30 procent Dry January een kans.

Strategie voor Dry January

Zowel jonge en stevige drinkers vonden Dry January een uitdaging. Een ruime meerderheid van 65 procent had een strategie om de maand succesvol door te komen. Op de plaats stond het blijven herhalen van de voordelen van Dry January, gevolgd door een gezamenlijke stop. 1 op de 5 gaf aan samen te stoppen met vrienden, familie of collega’s. Nieuw dit jaar was de ‘wildcard’, een soort beloning in de vorm van een traktatie of een joker voor spontane momenten, die ruim 40 procent extra motiveerde om vol te houden.

Mocktail

Een andere strategie was de keuze voor een alternatief. 80 procent gaf aan geen alcohol nodig te hebben om voor gezelligheid en een ruime meerderheid geniet net zo erg van een alcoholvrij alternatief. De populariteit van de ‘mocktail’ nam toe. Velen bestempeldem dit als feestelijk en geschikt voor speciale gelegenheden. Met name de jongvolwassenen onder de 30 waren bekend zijn met het concept.

Vrumona 

Frisdrankproducent Vrumona is onderdeel van Heineken NV en richt zich sinds de oprichting in 1945 op de productie en verkoop van frisdranken in Nederland. Vrumona produceert en verkoopt zowel eigen merken zoals Royal Club, Crystal Clear, Sourcy, Russell & Co en Sisi als merken in licentie, waaronder Pepsi, 7up en Rivella. 

Altijd op de hoogte blijven?