STIVA neemt juridische stappen tegen TikTok-account

TikTok_alcoholreclame

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) neemt juridische stappen tegen TikTok-account SterkindeKeuken, dat zegt directeur Peter de Wolf tegen onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV). SterkindeKeuken plaatst video’s op TikTok die lijken op alcoholreclame en dat wil de alcoholsector niet.

STIVA, die de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken onder haar hoede heeft, komt in actie naar aanleiding van een TikTok-experiment van Pointer. Onderzoeksjournalisten kropen daarvoor een uur in de huid van een 13-jarige op TikTok. In 1 op de 5 filmpjes die de journalisten tegenkwamen, zat drank.

Dit is opmerkelijk, omdat alcoholreclame op televisie overdag bij wet verboden is om kinderen te beschermen. Op het bij kinderen razend populaire sociale mediaplatform TikTok is die wettelijke bescherming er niet.

TikTok: alcoholreclame verboden

De directeur van STIVA, Peter de Wolf, erkent dat er tussen de alcoholvideo’s ook filmpjes zitten die op reclame lijken, waaronder filmpjes van kookkanaal SterkindeKeuken. Volgens de richtlijnen van TikTok is alcoholreclame echter verboden. 

Op TikTok zijn veel 'users' jonger dan 18 jaar. Daardoor is het adverteren op TikTok ook niet toegestaan in het kader van de eigen regels van de alcoholsector (de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken) die wordt opgesteld door STIVA.

Omdat de video’s op reclame lijken, heeft STIVA namens de betrokken alcoholmerken, in dit geval Maxxium (Licor43), Bacardi, Pernod Ricard (Malibu) en AB Inbev (Corona en Leffe) om opheldering gevraagd. “Inmiddels is duidelijk dat er geen commerciële relatie is tussen de merken en SterkindeKeuken,” zegt De Wolf.

Juridische stappen

Toch heeft STIVA het account alsnog verzocht om de video’s te verwijderen, omdat die lijken op product placement (het laten zien van een merk tegen betaling, red.) en kinderen het zien. SterkindeKeuken geeft aan: ''Het verzoek kunnen we niet inwilligen. Dit heeft namelijk een negatieve impact op ons account.''

STIVA en de alcoholmerken zijn zeer ontstemd, laat De Wolf weten. Op basis van het merkenrecht willen ze het account toch dwingen de video's te verwijderen. De Wolf: ''De eerste stappen in een juridisch traject zijn gezet. Verder kijken we nog naar andere manieren om de content te laten verwijderen, zoals de mogelijkheid tot het starten van een Notice & Takedown-procedure bij TikTok.'' 

De uitzending van Pointer bekijkt u hier.

 

 

Dossiers
Lees ook
Grijs gebied rondom alcoholreclames op sociale media

Grijs gebied rondom alcoholreclames op sociale media

Ter bescherming van kinderen mag er tussen 6 uur ’s ochtends en 21.00 uur ’s avonds op radio en tv geen alcoholreclame worden uitgezonden. Maar uit onderzoek van Pointer blijkt dat kinderen op sociale media wel alcohol krijgen te zien.

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.

Minderjarigen zien minder alcoholreclames op televisie

Minderjarigen zien minder alcoholreclames op televisie

Alcoholreclames bereiken minder jongeren. In vergelijking met 18 jaar geleden zien minderjarigen in de leeftijd van 12-17 jaar zo’n 83 procent minder alcoholreclame op televisie. Bij de leeftijdsgroep 6-11 jaar is dat 86 procent. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Featly Media in opdracht van STIVA.