Samenwerking Nederlandse brouwers om CO2-uitstoot transport te beperken

22 oktober 2020
Foto: Pixabay

Duurzaamheid is belangrijk voor de Nederlandse Brouwers. Veel brouwerijen werken eraan om hun CO2-footprint verder te verlagen, maar veel besparing is alleen te realiseren door intensieve samenwerking met andere partners in het keten. Daarom kijken de brouwers naar de mogelijkheden op het gebied van transport.

Hierbij krijgen de Nederlandse bierbrouwers hulp van de nieuw ontwikkelde methoden en financiering van de Topsector Logistiek. Hiermee konden de brouwers zien hoe ze scoorden ten opzichte van hun sectorgenoten. Door het onderzoek hebben de brouwers ontdekt hoe ze hun ritten nog efficiënter kunnen plannen en hoe ze de samenwerking met de ketenpartners kunnen verbeteren.

Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers: “Om het meest CO2-efficiënte systeem te kunnen creëren, zullen we verder moeten kijken dan de eigen brouwerij en steeds meer de samenwerking op moeten zoeken met partners in de keten en de sector. Belangrijkste les uit het onderzoek was dat we juist met deze samenwerking op korte termijn al  een groot potentieel aan besparing zien. Zo kunnen brouwers relatief gemakkelijk 3,5 procent van de ritten besparen. Dat staat gelijk aan 10.000 kilometers per maand, een aanzienlijk aantal. Dankzij het onderzoek weten we precies bij welke partners we moeten zijn om samen te werken aan de efficiëntie en verdere verduurzaming van onze sector. De komende periode zetten we ons als sector verder in om deze besparing – samen met allerlei andere besparingen – te realiseren."

Community benchmark 

Topsector Logistiek onwtikkelde de methode van de ‘community benchmark’. Hierbij wordt op sectorniveau gekeken naar efficiëntie binnen de transportketen. Herman Wagter van de Topsector Logistiek is blij dat de Nederlandse Brouwers deze methode als eerste sector hebben toegepast: “Als Topsector Logistiek proberen we het bedrijfsleven handvatten te geven om zo makkelijk mogelijk in beeld te krijgen waar besparingspotentieel ligt. Het is mooi om te zien dat de brouwers in Nederland onze methoden hebben aangegrepen om verder te verduurzamen. We nodigen andere sectoren van harte uit om ook van deze diensten gebruik te maken.”

Carbon footprint platform ‘Big Mile’

Adviesbureau Districon begeleidde de brouwers in het proces, onder andere door gebruik te maken van het Carbon footprint platform ‘Big Mile’. BigMile is de standaard om voor de gehele supply chain de CO2 performance te berekenen en de CO2-uitstoot toe te wijzen tot op individueel zendingniveau. Voor projectleider Ronald Schoo was dit proces een eyeopener: “Als Districon hebben we ruime ervaring met uiteenlopende uitdagingen in de supply chain. Vanuit die achtergrond vinden we het begeleiden van een sectoraanpak zeer interessant en zeker ook leuk. Met één onderzoek hebben we de prestaties en de potentie voor de gehele sector in beeld kunnen krijgen. Door via ‘Big Mile’ de resultaten vervolgens te visualiseren, konden we de brouwers heel concreet wijzen op slimme samenwerkingen en op het besparingspotentieel (in CO2 en kilometers) dat daarmee samenhangt.” 

Bron: Nederlandse Brouwers

Altijd op de hoogte blijven?