Protocol voor de anderhalvemeter samenleving

Handen wassen_pixabay

De SlijtersUnie adviseert leden om het door Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN) opgemaakte protocol te volgen:

1. Voor de ondernemers en slijtlokalen

  1. Regels zijn zichtbaar aan de buitenkant van de slijterij en worden binnen herhaald.
  2. Geef het maximum aantal klanten aan dat tegelijkertijd in de slijterij mag zijn.
  3. Zorg dat iedereen 1,5 meter afstand tot elkaar kan houden in de slijterij. Gebruik tape in het kassagebied om afstanden van 1,5 meter aan te geven.
  4. Op momenten en daar waar nodig, voer actief deurbeleid in.
  5. Bij nood, meteen de politie bellen.
  6. Lever online bestellingen tot aan de voordeur van de klant, niet binnen.
  7. Zorg voor maximale hygiëne door:
    • het plaatsen van kuchschermen bij kassa;
    • voor alle medewerkers desinfecterende gel met instructie beschikbaar te stellen;
    • contactloos of met pin te laten afrekenen, tenzij de klant echt niet anders kan;
    • pinpads, zelfscans, kassalade en winkelmandjes regelmatig schoon te maken.
    • Haal samples, proeverijen, monsters uit winkel, niet inzetten op beleving.

2. Voor de klanten

  1. Houd 1,5 meter afstand van onze medewerkers en anderen. Ook vóór onze slijterij.
  2. Wij vragen u het op de poster aangegeven aantal mensen dat maximaal in de slijterij welkom is te respecteren. Wacht zo nodig voor de deur en houd 1,5m afstand tot anderen.
  3. Kom zoveel mogelijk alleen naar onze slijterij.
  4. was regelmatig uw handen, voor en na een winkelbezoek.
  5. Blijf thuis als u verkouden bent of griep heeft. Vraag meerderjarige familieleden of buren om uw aankopen te doen. Of bestel deze online.
  6. Raak alleen het product aan dat u nodig heeft aub.
  7. Betaal het liefst met pin of contactloos.
  8. Volg altijd de aanwijzingen op van onze medewerkers.
  9. Doe uw aankopen zoals u altijd doet. Dan is er genoeg voor iedereen.
  10. Online bestelde producten worden geleverd tot de voordeur.

Met de versoepelingen van de maatregelen rijst de vraag of het voorkomen van inzetten op beleving nog moet worden gehandhaafd, waarom niet meer laten proeven als de horeca ook open is? Die afweging moet iedere ondernemer natuurlijk zelf maken, het protocol is niet meer dan een richtlijn. Om uw medewerkers en klanten niet onnodig aan risico bloot te stellen meent de SlijtersUnie dat voorzichtigheid nog steeds geboden is, geef Covid-19 geen kans.

Dit is een bericht van de Koninklijke SlijtersUnie uit Klare Taal. Lees hier de meest recente uitgave van Klare Taal nummer 147.

Dossiers
Lees ook
NVWA: Allergeneninformatie moet beter

NVWA: Allergeneninformatie moet beter

Veel bedrijven hebben de allergeeninformatie niet goed op orde. Dat meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit na inspecties van bijna 13.000 bedrijven in de retail, ambacht en horeca. 60 procent van deze bedrijven informeert de klant onvoldoende over allergenen.

Stap voor stap verduurzamen

Stap voor stap verduurzamen

De vakmensen van FoodBase geven informatie over de belangrijkste ontwikkelingen binnen de versbranche. Dit keer legt accountmanager Hester Braam uit hoe je de eerste stappen naar een duurzamere onderneming kan zetten.

Marketing voor ondernemers met lef

Marketing voor ondernemers met lef

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”