Peeze start praktijktest herbruikbare koffieverpakkingen

Koffiebranderij Peeze start samen met Koninklijke Burgers’ Zoo en verzekeraar Unigarant een praktijktest met herbruikbare koffieverpakkingen: een afwasbare verpakking die na reiniging opnieuw ingezet kan worden.
Licht, lucht en vocht kunnen de versheid van koffie negatief beïnvloeden. Koffie wordt daarom vaak verpakt in folieverpakkingen die de bonen tegen deze elementen beschermt. Maar het is onder meer deze bescherming die de folie slecht recyclebaar maakt. Gekeken naar de ruim 700 miljard kopjes koffie die jaarlijks wereldwijd gedronken worden, zorgt dit voor veel verpakkingsafval.
In hun missie om koffie afvalvrij te maken, deed de Arnhemse koffiebranderij Peeze onderzoek naar de inzet van herbruikbare koffieverpakkingen voor de zakelijke markt. Hieruit blijkt dat zo’n afwasbare verpakking na ongeveer 10 keer gebruik duurzamer is dan een traditionele folieverpakking, inclusief retourtransport en het wassen.
Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws.
|
Een overstap naar een afwasbare verpakking heeft veel voeten in de aarde. “Met oog op onder andere handling, wasbaarheid, duurzaamheid en versheid hebben we een hele bewuste keuze gemaakt voor de huidige emmer. In theorie komt deze als beste uit de bus. Nu testen we graag hoe zo’n verpakking in praktijk werkt en welke aanpassingen nodig zijn voor eventuele verdere opschaling”, vertelt Algemeen Directeur van Peeze, Myriam Lufting.
Donderdag 9 maart kreeg Marco Peelen, Assistent Horecamanager van Burgers’ Zoo, de eerste emmer overhandigd door Myriam Lufting. Burgers’ Zoo en verzekeraar Unigarant zijn de twee locaties die de nieuwe verpakkingen gedurende 3 maanden gaan testen. De resultaten van de pilot worden medio juni gedeeld op www.peeze.nl.
Dossiers
Meer over
Lees ook
Dranken in de media | Week 12-2023
Statiegeld op blikjes komt eraan, interview met Sommelier van het jaar, bieroorlog in Afrika en koffie-expert Joost Leopold over leopolderen. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.
Nieuwe cao voor medewerkers cao Douwe Egberts
De onenigheid over een nieuwe cao voor de medewerkers van Jacobs Douwe Egberts (JDE) is voorbij. Afgelopen dinsdag stemden vakbonden FNV en CNV Vakmensen in met het eindbod van de koffie- en theeproducent. Hiermee zijn nieuwe acties van de baan.
Starbucks introduceert koffie met olijfolie
Starbucks brengt een nieuw soort koffie op de markt in Italië. Koffie met een scheutje olijfolie met de naam Oleato. Hiermee wil het merk proberen de Italiaanse markt te veroveren. Later komt Oleato ook op de markt in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten en Japan.