Jan Derck van Karnebeek wordt de nieuwe CEO van Koninklijke FrieslandCampina N.V. Dat maakt de zuivelcoöperatie vandaag, 17 maart, bekend. Zijn benoeming gaat 1 juni 2023 in. Hij volgt Hein Schumacher op die FrieslandCampina 1 mei verlaat voor de functie CEO bij Unilever.

Momenteel is Jan Derck van Karnebeek nog CEO van GreenV, een internationaal opererende bedrijvengroep actief in de tuinbouwsector die onderdeel is van de portfolio van HAL Investments. Daarvoor vervulde Van Karnebeek verschillende commerciële, marketing en algemeen managementfuncties bij Heineken. Zijn carrière omvatte banen in Nederland, Hongkong, Slowakije, Bulgarije, Roemenië en Oostenrijk en culmineerde, in de periode 2015 tot 2021, in de functie van Chief Commercial Officer en lid van het Executive Team op het internationale hoofdkantoor van de brouwer in Amsterdam.

FrieslandCampina over nieuwe CEO

“We zijn verheugd Jan Derck van Karnebeek te verwelkomen als onze nieuwe CEO”, zegt Sybren Attema, voorzitter van de raad van commissarissen van Koninklijke FrieslandCampina N.V. “Jan Derck is een leider met een uitstekende staat van dienst in het realiseren van groei bij diverse bedrijven, in Nederland en internationaal, zowel in ‘business-to-consumer’ als in ‘business-to-business’ omgevingen. Hij is een zeer ervaren manager op het gebied van consumentenproducten met een sterke focus op waardecreatie voor het bedrijf en zijn eigenaren, altijd met een scherp oog voor de belangen van alle stakeholders. Jan Derck gelooft in ondernemen met purpose waarbij ‘people, planet & profit’ centraal staan. Hij staat bekend als een teamspeler die de lat hoog legt voor zichzelf en anderen en tegelijkertijd een omgeving van vertrouwen, zelfverzekerdheid en verantwoordelijkheid creëert. De raad van commissarissen kijkt ernaar uit om samen met Jan Derck het volgende, succesvolle hoofdstuk in de 150-jarige geschiedenis van FrieslandCampina vorm te geven.”

Reactie Jan Derck van Karnebeek

Jan Derck van Karnebeek: “Ik ben vereerd om de nieuwe CEO van FrieslandCampina te worden. Wat me enorm aantrekt in FrieslandCampina is dat het een modern consumentenproductenbedrijf is – met gedreven medewerkers, voedzame producten en ingrediënten en sterke consumenten- en B2B-merken die in meer dan 100 landen op de markt zijn – en dat combineert met de rijke geschiedenis en de no-nonsense, handen uit de mouwen-mentaliteit van de coöperatie. De leden-melkveehouders van FrieslandCampina waren al ‘purpose-gedreven’ voordat dit woord überhaupt bestond en hebben altijd laten zien dat ze de veranderende behoeften en verwachtingen van de consument en maatschappij ter harte nemen terwijl ze tegelijkertijd als goede beheerders zorgvuldig voor hun dieren, land en boerderij zorgen voor de volgende generatie. Ik kijk ernaar uit om samen met de medewerkers en leden-melkveehouders van FrieslandCampina verder te werken aan de groei en toekomstbestendigheid van deze mooie onderneming en coöperatie.”

 

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?