Investering van 1,5 miljoen voor Urban winery Chateau Amsterdam

14 maart 2022 Redactie BeverageNL
Foto: Chateau Amsterdam

Chateau Amsterdam heeft een investering opgehaald van 1,5 miljoen euro voor uitbreiding van de activiteiten. Oprichter Remy Harrewijn: “Wij willen uitgroeien tot de grootste urban winery van Europa.”

Het is het eerste deel van een investering van in totaal 7 miljoen euro . Hiermee wil Chateau Amsterdam een grotere winery in Amsterdam-Noord bouwen, nieuwe wijnen ontwikkelen en het merk ook buiten Amsterdam meer bekendheid te geven.

Chateau Amsterdam

Chateau Amsterdam wil de wereld van wijn toegankelijker maken voor een breder publiek en zo mensen bij elkaar brengen. “We willen mensen inspireren het leven te vieren”, aldus oprichter Remy Harrewijn. In 2018 besloot hij met zijn vader en zakelijk partner de wijnwereld voor altijd te veranderen. In plaats van wijnen te importeren, importeren ze de druiven, waar ze zelf wijn van maken. Een wijnhuis zonder wijngaard.

De urban winery verkocht vorig jaar 60.000 flessen en wil dit de komende twee jaar vertienvoudigen naar 600.000 flessen met een omzet van ruim 4 miljoen euro. Daarnaast ambieert Chateau Amsterdam om in 2025 tot de drie meest bekende wijnmerken in Nederland te behoren. De wijnen worden verkocht bij vakhandels, Stach, Jumbo en Hema en via directe kanalen zoals de webshop en de eigen winkel in Amsterdam-Noord.

Uitbreiding

Harrewijn wil zijn onderneming verder uitbreiden. Een nieuwe winery moet het aantal vierkante meters verdubbelen. Hiervoor wordt een leegstaand pand van 3.000 m2 in Amsterdam-Noord omgebouwd. De nieuwe locatie krijgt een gloednieuwe productiehal met onder andere meer dan 50 stalen tanks en een veelvoud aan houten vaten om wijn te maken, een proeflokaal met uitzicht op de productiehal, een restaurant met 150 stoelen en open keuken, eigen wijnwinkel, vergaderruimtes, kantoor en aan de achterzijde een grote Franse binnentuin met terras en podium. “Dit wordt ons nieuwe clubhuis waar we alles waar Chateau voor staat samen gaan laten komen. Een plek om te ontdekken, experimenteren en te genieten van alles wat het leven de moeite waard maakt te vieren”, aldus Harrewijn.

Nieuwe investeerders

De investering van 1,5 miljoen euro is pas het begin. In totaal heeft Chateau Amsterdam 7 miljoen euro nodig. De eerste tranche van 1,5 miljoen kwam tot stand in een mix van bestaande en nieuwe investeerders. Dit jaar start de urban winery twee tranches van ieder 2 miljoen euro. Hiervoor nodigt Chateau Amsterdam nieuwe investeerders uit.

De eerste tranche start op 8 maart, waarbij Chateau hun ‘Vriendenclub’ gaat openstellen voor privé deelnemers. Investeerders ontvangen dan certificaten van aandelen. Het wordt mogelijk om vanaf 250 euro mede-eigenaar te worden van Chateau Amsterdam. Dit verloopt via het Eyevestor platform. Private investeerders kunnen zich in deze investeringsronde aan het bedrijf verbinden met tickets vanaf 200.000 euro via een apart investeerders vehikel.

Geen nieuws meer missen van More than Drinks? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven?