Dranken in de media | Week 6-2023

10 februari 2023 Redactie BeverageNL
Foto: Pixabay

Fransen drinken minder wijn, Carlsberg verwacht daling van de bierconsumptie en analyses van de zuivelmarkt. Wat lazen we afgelopen week over de branche? Een greep uit de media. 

Wijn

De Fransen consumeren minder wijn, meldt RTL Nieuws. Top-chef David Toutain merkte dit ook en voegde  alcoholvrije dranken aan zijn menu toe. “Door dranken op de kaart te zetten waar we goed over hebben nagedacht en die precies bij het eten passen, gaat de smaakervaring veel verder.”

“Tim Weijnschenk doet zijn naam eer aan en opent een wijnwinkel op de Herenstraat”,  kopt Het Parool. Weijnschenk werkte bij ASR maar gooide het roer om. Hij volgde verschillende wijnopleidingen, ging aan de slag als sommelier, opende en webshop en nu zijn eigen winkel.

“Brugs koppel dat Zuid-Franse droom waarmaakte, lanceert eerste witte en rode wijn’’, meldt PZC. Bruno en Ilse beslisten vorig jaar om ‘La Martine’, een biologisch wijndomein in het zuiden van Frankrijk., over te nemen. “Bij ons eerste bezoek aan het domein waren we al verkocht.”

Bier

“Het wordt weer een uitdagend jaar voor de Deense brouwerijgroep Carlsberg”, meldt Retail Detail. Carlsberg denkt dat consumenten minder bier gaan drinken vanwege de prijsverhoging. Ook is Carlsberg bezig met het verkopen van zijn Russische activiteiten, al sluit de brouwer een eventuele terugkeer niet uit.

De opleiding tot bierbrouwer was nog maar het begin voor Wim Kint. Samen met Marc Vriens van Bierbrouwerij De Roos ontwikkelde hij het bier ‘De beste van de klas’. “ ‘De beste van de kla’s is het mooie resultaat van een collega die zich vakinhoudelijk verder heeft ontwikkeld op het gebied van bier”, zegt Dick Nieuwenhuis, directeur van De Rooi Pannen Tilburg Horeca tegen Tilburg.com.

Geen nieuws meer missen van BeverageNL? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief

Zuivel

“Maandenlang zat de zuivelmarkt in een neerwaartse trend, maar de veilingsresultaten op 7 februari gehouden Global Dairy Trade geven nu duidelijk een ander beeld af”, meldt Foodbusiness. “Met uitzondering van magere melkpoeder trekken de prijzen aan, waarbij boter erboven uitspringt”.

FrieslandCampina begon ooit onder de naam ‘De Eendracht’ in Borculo,  waar nu al 125 jaar melk wordt verwerkt. “De Eendracht klinkt nu in deze individualistische wereld misschien wat ouderwets, maar samenwerken en vertrouwen op elkaars vaardigheden zijn nog steeds essentieel binnen FrieslandCampina”, zegt Gerbert Boenink in Achterhoeknieuws Borculo.

Volgens Foodbusiness zien sectorspecialisten van Rabobank een exportkans voor zuivel in 2030  van 20,35 miljoen ton. Dit komt mede door de wereldwijde groei van zuivelconsumptie en het veranderend eetpatroon van consumenten. 

Melkfabriek Zuivel van SalLand in Olst stopt na één jaar met de productie en kampt met grote financiële gevolgen. “Eten van dichtbij is heel ingewikkeld geworden. Dat willen we wel met elkaar, maar het doen is anders”, aldus de eigenaren in De Stentor.

Frisdrank

“Varun Beverages rapporteert beter dan verwachte kwartaalwinst”, aldus Market Screener. “De vraag naar dranken heeft zich hersteld van het dieptepunt van de pandemie toen mensen hun oude routine van restaurant- en cafébezoek weer oppakten, waardoor de verkoop van Pepsi, Mirinda en Mountain Dew steeg”.  

Coca-Cola wil samen met de universiteiten van Twente en Tarragona CO2-uitstoot omzetten in nuttige producten voor de toeleveringsketen. Dit is de eerste van een reeks investeringen die Coca-Cola wil maken ter ondersteuning van een duurzame toekomst. “We dagen onszelf uit om anders na te denken over CO2” zegt Craig Twyford, hoofd van de Europese innovatietak van Coca Cola, op Innovation Origins.

Koffie en thee

Consumenten hoeven bij koffiezaken zoals Starbucks en Coffeecompany niet meer extra te betalen voor zuivelalternatieven in hun koffie. Wobbe van Zoelen, oprichter van freshfood café, vertelt aan Entree Magazine dat koemelk, kaas en vlees juist duurder moeten zijn vanwege hun negatieve impact op het milieu. “Om de symbolische waarde te weergeven, maakten we plantaardige melk goedkoper bij alle Anne&Max-vertigingen”.

“Noordwijk heeft zijn eigen thee”, meldt Bollenstreekomroep. “Vanaf volgende week mag iedereen een kopje Noordwijk Thee komen proeven bij de VVV-kantoren in Noordwijk en Noordwijkerhout. Daar is de thee ook verkrijgbaar.”

Altijd op de hoogte blijven?