Dierenbescherming verwacht toename zuivel met Beter Leven-keurmerk

kan-zonnebloem-melk-pixabay

De Dierenbescherming verwacht dat volgend jaar zo’n 35 boeren meedoen aan het Beter Leven-keurmerk. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie is er sprake van een gestage groei van het keurmerk, alhoewel het achterblijft bij vlees . Daar profiteren zo'n 84 miljoen dieren van de eisen van het keurmerk.

Zuivel-producten met het Beter Leven bestaat pas drie jaar. In 2019 startte supermarktketen Jumbo . met de verkoop van dagverse zuivel onder het huismerk met Beter Leven één ster. Inmiddels breidt het aanbod zich steeds verder uit. Onlangs kwam er Kaas met het Beter Leven Keurmerk bij.

Beter Leven

Het Beter Leven-keurmerk onderscheidt zich volgens de Dierenbescherming van veel andere keurmerken voor zuivel doordat er naast aandacht voor natuur en milieu wordt gekeken naar de behoeftes van een koe.  “Weidegang is dan logischerwijs vanzelfsprekend, maar juist in de stal wringt vaak de schoen”, stelt de organisatie achter het keurmerk.

Koeien staan volgens de organisatie zo’n 90 procent van hun leven op stal. In de wintermaanden, maar veelal ook ’ s nachts. “Probleem is dat een koe een kuddedier is en onder meer gelijktijdig met soortgenoten wil kunnen liggen, staan en eten. Daar is in een stal lang niet altijd gelegenheid voor. Sterker nog, sommige ligboxen zijn te klein en in de stal is vaak geen ruimte om elkaar te ontwijken in de gangpaden.”

Regelgeving

“Dat leidt tot onder meer rangordeproblemen”, meldt de Dierenbescherming. “Vreemd genoeg is op dit gebied wettelijk helemaal niets geregeld voor de koeien op gangbare bedrijven, 97 procent van het totaal. Bij het Beter Leven keurmerk is dit nu wel het geval. Voorheen kregen biologische boerderijen automatisch drie sterren, nu moeten zij aan aanvullende eisen voldoen. Deze zijn opgesteld door de Dierenbescherming in nauwe samenwerking met Vogelbescherming Nederland en Natuur & Milieu. Op het gebied van natuur en milieu lukt voldoen aan de nieuwe voorschriften nog vrij eenvoudig, maar de eisen aan de stal vergen de nodige aanpassingen en investeringen.”

Dossiers
Lees ook
Yogho!Yogho! lanceert plantaardig alternatief

Yogho!Yogho! lanceert plantaardig alternatief

Yogho!Yogho! brengt een plantaardig alternatief voor zuiveldrank op de markt. Soja vormt de basis van de nieuwe drank. De yoghurtdrankproducent wil hiermee een jonge doelgroep aanspreken.

Samenwerking FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer

Samenwerking FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer

FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer gaan samenwerken. Gezamenlijk gaan de bedrijven verder met het ontwikkelen van een lokale keten voor plantaardige zuivelalternatieven met een goed verdienmodel voor de boer.