De opkomst van rum

22 januari 2019

Rum Rum zit in de lift. Er zijn steeds meer soorten verkrijgbaar en het aantal importeurs en drankspeciaalzaken groeit. Deskundigen, zoals Gianni Debipersad, organisator van het Club Rum Festival en beheerder van clubrum.nl, geloven in de kwaliteit van rum. "Rum is een fantastisch product en heeft, meer nog dan whisky, een geweldige verscheidenheid aan smaken en stijlen."

Slechte naam

In Nederland was er jarenlang weinig aandacht voor rum. Volgens Debipersad had rum een slechte naam doordat de regels onvoldoende werden nageleefd. "Een rum kan bijvoorbeeld, zonder vermelding op het etiket, zijn bijgezoet", legt hij uit. "Daarnaast geeft een getal op het etiket niet altijd de werkelijke rijpingstijd van de rum aan." Tegenwoordig zijn er steeds meer 'eerlijke' rums. Debipersad geeft als voorbeeld de prijswinnende Foursquare Distillery in Barbados, "die een hele range mooie, eerlijke rums uitbrengen met duidelijke en juiste informatie op de fles.” Twee jaar geleden startte Debipersad met het rum-festival in Amsterdam om de drank meer op de kaart te zetten.

Toename verkoop

Niet alleen Debipersad ziet de toenemende populariteit van rum. Auke Timmer, mede-eigenaar van Bresser & Timmer, groothandel in wijn en gedistilleerde dranken, heeft dertig soorten rum in het assortiment. De omzet van de rumflessen in het lagere segment zag hij de afgelopen vijf jaar verdubbelen. Dit wordt beaamt door Richard Blesgraaf, eigenaar van Slijterij & Wijnhuis Zeewijck in IJmuiden en organisator van het Whisky & Rum aan Zee festival. Ook hij ziet een toename van de verkoop in zijn winkel. Hij gelooft dat de populairteit van rum alleen maar verder zal groeien. “Ik ben er van overtuigd dat rum de opvolger is van whisky en verwacht dat die grote doorbraak in de komende tien jaar echt gaat plaatsvinden."

Meer weten over de opkomst van rum? Lees dan het complete artikel 'De rumrevolutie' in More than Drinks 2-2018. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefexemplaren aan.

 

Altijd op de hoogte blijven?