Bloed, zweet maar samen

Bloed, zweet maar samen

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor bedrijven. Grote multinationals gebruiken het in hun publieke profilering maar de echte innovatie komt vaak van frisse, jonge bedrijven. Het samen aanpakken en oplossen van maatschappelijke uitdagen biedt ondernemingen veel voordelen, maar is ook lastig. Dit boek schetst aan de hand van voorbeelden de praktijk van samenwerking en de maatschappelijke en duurzaamheidswinst die daarmee gehaald wordt.

Duurzaamheid is voor multinationals als Unilever, Philips, DSM, IKEA en Vodafone tegenwoordig vanzelfsprekend in hun publieke profilering. Een sine qua non. Maar hoe ze daar in de markt invulling aan kunnen geven, is veel minder vanzelfsprekend. Duurzaamheid vraagt om innovatie en die komt vaak uit de hoek van frisse, jonge bedrijven zoals De Vegetarische Slager, Seepje, Kipster, MUD Jeans, of Fairphone. De essentiële vraag is dan hoe gevestigde ondernemingen en innovatieve bedrijven bij elkaar komen en hoe hun samenwerking meer wordt dan de som der delen.

Soms zijn maatschappelijke uitdagingen zo groot dat ze vragen om een samenwerking tussen meer dan twee partijen. Nationaal en internationaal. In deze meervoudige vorm van samenwerking staat niet het bedrijfsvoordeel voor de partners centraal, maar het streven naar maatschappelijke verandering gericht op een duurzame, rechtvaardige en inclusieve economie. Zo werken innovatieve koffieondernemingen samen om koffieboeren een leefbaar inkomen te bezorgen en verzekeraars met maatschappelijke vernieuwers om in opkomende economieën de toegang tot gezondheidszorg te bevorderen.

Bloed, zweet maar samen is geschreven door Harry Hummels is (hoogleraar Ethiek, Organisaties en Samenleving aan de School of Business and Economics van Maastricht University), Wouter Scheepens (oprichter en mede-eigenaar van Steward Redqueen) en Erlijn Sie (Global Corporate Partnership Manager bij Ashoka).

ISBN: 9789089656162 | Prijs 29,99

Dit boek is te koop bij Libris of andere lokale boekhandels. Steun de boekhandel en koop lokaal! 

Dossiers
Lees ook
Bus Whisky geeft aandelen uit

Bus Whisky geeft aandelen uit

Het Nederlandse whiskylabel Bus Whisky wil verder groeien en heeft daarvoor kapitaal nodig. Daarom geeft het bedrijf aandelen uit door middel van sharefunding.

Vakantieboek voor managers

Vakantieboek voor managers

Het Vakantieboek voor professionals en managers 2022 bevat de beste boeken en artikelen die het afgelopen jaar onder de aandacht kwamen van de redactie van uitgeverij Business Contact. "Dit zijn de pareltjes die we afgelopen jaar langs hebben zien komen op de uitgeverij."

Zeventig jaar Nederlandse eetcultuur

Zeventig jaar Nederlandse eetcultuur

Zeventig jaar Nederlandse eetcultuur is een heerlijk boek voor iedereen die van Nederlandse geschiedenis, eten en tijdschriften houdt. Ik val in alle categorieën, maar de eerste twee zijn het belangrijkst.