Alcoholvrij kan drempel verlagen voor alcohol

12 juli 2021 Redactie BeverageNL Pixabay
Foto: Pixabay

Jongeren denken dat reclames voor alcoholvrije dranken helpen om te kiezen voor een alcoholvrij alternatief. Maar ze denken ook dat alcoholvrije dranken de drempel verlagen om dezelfde drank met alcohol te proberen. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM en Trimbos Instituut.

Het onderzoek van het  RIVM en Trimbos Instituut zijn onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord.Het biedt de eerste inzichten over hoe consumenten tegen reclames voor alcoholvrije dranken aankijken. Er zit een verschil tussen ouderen en jongeren (12-18 jaar). Jongeren denken dat de stap naar alcohol kleiner wordt, omdat ze al aan de smaak van bijvoorbeeld alcoholvrij bier gewend zijn. Volwassenen zijn zich minder bewust van mogelijke negatieve effecten van reclame voor alcoholvrij. 

Alcoholvrije drank

Volgens de cijfers van het onderzoek hebben 88 procent van de volwassenen en 79 procent van de jongeren (12 – 18 jaar) wel eens een alcoholvrij drankje gedronken. De redenen die hiervoor worden gegeven zijn deelname aan het verkeer, de lekkere smaak en als vervanging voor alcohol.

Veel ouders staan niet positief ten opzichte van het drinken van alcoholvrije drankjes door hun minderjarige kind. Maar ongeveer een derde laat hun kinderen alcoholvrije dranken drinken als ze zelf thuis zijn. De helft van de ouders laat het toe dat kinderen alcoholvrij drinken op een feestje. Zo'n 10 procent maakt hierover  geen afspraken met hun kind.

Tussen 2017 en 2020 steeg de verkoop van alcoholvrije producten in supermarkten en slijterijen met 83 procent. Alcoholvrij bier is met 81 procent het meest populair.

Bron: RIVM

Altijd op de hoogte blijven?